Ungdom og Fritids Fond

Ungdom og Fritids Fond er vår faste støtteordning til fritidsklubber. Her finner dere info om hva dere kan søke om.

Vi jobber nå med å utarbeide nye retningslinjer som vil være gjeldende for kommende søknadsperiode. Retningslinjene vil være mer generelle og uavhengig av søknadskategorier. Retningslinjene vil bli tilgengelig til høsten før søknadsordningen åpner 15. August. 

Om støtteordningen 

Ungdom og Fritid deler ut midler til våre medlemmer gjennom støtteordningen «Ungdom og Fritids Fond». Fondets midler kommer fra en årlig tildeling til Ungdom og Fritid, finansiert av spillemidlene fra Kultur- og likestillingsdepartementet. Midlene vi deler ut til fritidsklubbene skal gå til å skape mer aktivitet for barn og unge i deres lokalmiljø.  

Søknadsperiode 

  • 15. august til 15. april 

 Det er en løpende søknadsperiode, vi deler ut midler til det er tomt. Vi oppfordrer dere til å ikke vente med å sende inn en søknad.  

 

Tips før ny søknadsrunde: 

  • Planlegg klubbåret i god tid og legg til rette for gode prosesser med ungdom. 
  • Husk å levere utestående rapporter fra tidligere søknader. 
  • Sjekk at inneværende kontingent er betalt. 
  • Oppdater kontaktinfo på minside. 
  • Sjekk ut aktivitetsbanken for inspirasjon

Krav til søknader 

  • Medlemsklubber må vise til ungdomsmedvirkning i søknaden 
  • Aktiviteten skal skje i regi av fritidsklubben og være åpen for alle som ønsker å delta.  
  • Det man om søker midler til skal være av, med og for barn og unge i alle ledd, der ungdomsarbeidere veileder og støtte barn og unge i prosessen 
  • Aktiviteten skal skje i nærmiljøet og komme flest mulig til gode. 
  • Det er fritidsklubbens ansvar å påse at retningslinjene i sin helhet blir fulgt. 

 

Hva gir vi støtte til? 

Vi har en søknadsbasert modell der våre medlemmer kan velge en eller flere søknadskategorier som passer best. Informasjon om søknadskategorier tilgjengeliggjøres på vår nettside og kan endre seg ved økte bevilgninger. Det lønner seg derfor å følge med på våre informasjonskanaler. 

 

Søknadskategorier for søknadsperiode høst 2024 – vår 2025 

Søknadskategorier. Klubben kan søke på én av følgende hovedkategorier: Aktivitet og utstyr 30 000 kroner, workshops 30 000 kroner, prosjekt 40 000 kroner. I tillegg kan alle søke på disse to kategoriene: Samarbeid med inntil 10 klubber 100 000 kroner, store prosjekt 200 000 kr.

Generell info: 

Søknad om omdisponering
Om det er behov for å omdisponere midlene kan man søke om omdisponering i den aktuelle søknaden gjennom søknadsportalen MinSide. Søknad om omdisponering vil bli behandlet fortløpende med 14 dagers behandlingstid, og det er de samme retningslinjer som gjelder som for ordinære søknader.  

Krav til rapportering
Rapporteringsskjema er digitalt og tilgjengelig under søknaden i vår søknadsportal. Rapportfristen blir automatisk generert til to måneder etter sluttdatoen fritidsklubben har oppgitt i søknaden. Søker skal bruke opp midlene innen ett år etter tilsagn. Er det behov for utvidet frist for innlevering av rapport, endrer klubben selv rapportfrist i søknaden. Rapporten skal signeres av klubbleder. Signeringskoder blir tilsendt via e-post og SMS.   

   

Rapporten skal inneholde 

  • En beskrivelse av hvordan støtten resulterte i aktivitetsfremmende tiltak.   
  • Ved prosjekt- eller samarbeidssøknad skal prosjektet også evalueres.  
  • Regnskap over hva støtten ble brukt til inklusive bilag (kvitteringer, fakturaer).  

Av bilag godkjenner vi kun faktura og kvitteringer som er scannet, PDF eller bilde. Vi godkjenner ikke utskrift fra bankkonto eller kvitteringer uten beskrivelse av det som man har betalt for, reiseregninger eller ordrebekreftelser. Om rapporten er mangelfull vil den bli sendt tilbake for revidering av klubbleder.  

 

Ungdom og Fritids aktivitetsbank
Vi ønsker at alle laster opp bidrag til aktivitetsbanken vår. 

26.06.2024