Ungdom og Fritids Fond

Ungdom og Fritids Fond er vår faste støtteordning til fritidsklubber. Her finnes info om hva man kan søke.

Om støtteordningen

Ungdom og Fritid deler ut midler til våre medlemmer gjennom støtteordningen Ungdom og Fritids Fond. Fondets midler kommer fra en årlig tildeling til Ungdom og Fritid, finansiert av spillemidlene fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

Målet er å skape flere og bedre ungdomsinitierte aktiviteter og arrangementer på fritidsklubber rundt om i landet, slik at flere ungdommer får et relevant og inkluderende tilbud. 

Søknadsperiode 15. august til 15. april*

Det er en løpende søknadsperiode, vi deler ut midler til det er tomt. Vi oppfordrer til å ikke vente med å sende inn en søknad. 

*Søknadskategorien Store prosjekt er nå stengt.

Les mer om Store prosjekt her.

Søknadskategorier for perioden høst 2024 – vår 2025 

Søknadskategorier. Klubben kan søke på én av følgende hovedkategorier: Aktivitet og utstyr 30 000 kroner, workshops 30 000 kroner, prosjekt 40 000 kroner. I tillegg kan alle søke på disse to kategoriene: Samarbeid med inntil 10 klubber 100 000 kroner, store prosjekt 200 000 kr.

HOVEDKATEGORI Hver medlemsklubb kan kun få innvilget én søknad per søknadsperiode. 

EKSTRAKATEGORI Hver medlemsklubb kan søke om både samarbeid og store prosjekt, men kun én gang i søknadsperioden.

I år har vi den nye kategorien Store prosjekt, der man kunne søke inntil 200 000 kr. Utvid feltene under for mer informasjon. Denne kategorien er nå stengt.

Om Fondet - søknadskategorier

Støtte til aktiviteter, mindre arrangementer og aktivitetsfremmende utstyr til fritidsklubben.

Eksempler på aktiviteter kan være fritidsklubbenes dag, filmkveld, åpen scene, matkurs, konserter, rusfrie arrangement natt til 1. mai osv.

Eksempler på utstyr kan være kjøp av spill, biljardbord, fotoutstyr, filmutstyr, parkett på dansegulv, diskolys, musikkutstyr, dataprogram eller datamaskin til LAN, klatreutstyr for å lage klatrevegg-gruppe og lignende.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Støtte til kompetansehevende aktiviteter som fotokurs, dansekurs, redigeringskurs, skrivekurs, sykurs, matlagingskurs etc., som gjennomføres på klubben.

Her kan vi bidra til å dekke honorar til eksterne workshopholdere, kursholdere og instruktører for å sette i gang nye tilbud eller aktiviteter som dans, musikk, kunst, arrangørvirksomhet, ungdomsdemokrati osv.

Vi støtter også kursmat, markedsføring og kursmateriell. En målsetning bør være at ungdommene skal kunne bruke ny kompetanse til å lære opp andre ungdom for å utvikle nye tilbud på fritidsklubben. For større kompetanseprosjekt kan man søke om støtte til kurs og workshop via prosjekt.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Støtte til større arrangementer på fritidsklubben. Dette kan være festivaler, LAN, aktiviteter som krever god planlegging.

Et prosjekt skal være av, med og for ungdom i alle ledd. Det vil si at ungdommene skal bestemme hva man skal søke penger til, og stå for gjennomføringen av prosjektet. I et prosjekt er forarbeidet og etterarbeidet like viktig som selve gjennomføringen. For at et prosjekt skal bli vellykket, er planleggingen veldig viktig. I en prosjektsøknad vektlegger vi prosjektplanen og graden av ungdomsdeltakelse. 

En god prosjektsøknad skal vise til hvordan ungdommene er involvert fra begynnelse til slutt. I prosjektsøknader vektlegger vi at det er nytenkning og utvikling fra år til år. Vi vil utfordre dere på dette dersom dere sender inn samme eller tilsvarende søknad flere ganger.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Dette er støtte til samarbeidsprosjekter mellom flere medlemsklubber. Inntil 10 medlemsklubber kan søke om til sammen kr 100.000 (kr 10.000 per fritidsklubb).

En medlemsklubb kan kun være involvert i én samarbeidssøknad i søknadsperioden, og det er krav om at minst 3 klubber er involvert i søknaden. Alle medsøkere må godkjenne søknaden.

Vi vektlegger en god prosjektplan og ungdoms deltakelse i prosjektet. Dersom det totalt sett søkes for mer midler enn vi kan dele ut vil vi prioritere de beste søknadene.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Søknadsfristen for Store prosjekt gikk ut 1. november.

Dette er en ny kategori for større prosjekt/satsninger som fremmer inkludering og felleskap.

Det er særskilte krav og føringer for søknadskategorien «store prosjekt» som du leser under. Utover dette gjelder våre overordnede retningslinjer for Ungdom og Fritids Fond, så les disse nøye.

Bruk gjerne vår søknadsmal når dere jobber med søknaden

Hva er søknadsfrist?

1. november, kl. 23.59. Søknadskategorien er stengt.

Søknadskategoriens formål 

At flere barn og unge bruker fritidsklubbene.  

Hva kan dere søke om? 

«Store prosjekter» en søknadskategori for prosjekt med vekt på inkludering og felleskap. Dere kan søke om inntil 200.000,- .

Dere står fritt til å velge hvordan dere innretter prosjektet, men søknader som har god plan for å jobbe med inkludering og felleskap vil bli prioritert. Det som er nytt med denne kategorien er at fritidsklubbene kan søke inntil 10 % til ressurser dere trenger for å realisere satsningen/prosjektet. Se mer info om honorar lenger ned i teksten. 

Hvordan vil søknadene bli vurdert? 

Søknadene vil bli vurdert etter plan for inkludering, ungdomsdeltakelse og langsiktige ringvirkninger for lokalmiljøet/fritidsklubben. I tillegg blir søknadene vurdert etter innovasjon/utvikling. Vi vektlegger en god prosjektplan som viser gode medvirkningsprosesser med barn og unge. I prosjektplanen bør det presenteres hvilke grep dere planlegger for å inkludere flere barn og unge, hvordan dere skal evaluere dette og hvordan dere eventuelt vil videreføre prosjektet.  

Hva vektlegger vi rundt innovasjon/utvikling?

Her vil vi se på om søknaden har et element av utvikling i seg, at det tilfører tilbudet/ ungdommene noe nytt. Med andre ord – at dere tenker nytt innenfor deres eget tilbud for å styrke eller utvikle tilbudet. I søknaden bør dere vise til konkrete utviklingsmål eller noen visjoner om hva dette tilfører klubben. Dere må beskrive hvordan dette skiller seg fra vanlig drift/ vanlige arrangementer og aktiviteter som del av det faste årshjulet.  

Prosjektperiode og sluttdato

Fordi dette er midler fra 2024, må prosjektet kunne gjennomføres innen 15. juli 2025. Dette henger sammen med rapportkrav. Aller siste frist for rapport blir 15. august 2025. 

Vi vil prioritere søknader som: 

  • har en målsetning om å få flere barn og unge på klubben 
  • har en god plan for å jobbe med inkludering og felleskap (tiltak/effekt) 
  • fremmer deltakelse og inkludering av underrepresenterte grupper
  • inviterer ungdom til dialog for å undersøke barrierer for deltakelse på fritidsklubben 
  • viser at man har tenkt nytt (utvikling/innovasjon) 
  • har en langsiktig plan for å skape mer aktivitet over tid (langsiktig effekt) 

Søknadsbehandling 

Søknadene vil bli vurdert av et eget fordelingsutvalg i løpet av november. I fordelingsutvalget sitter ungdommene fra Ungdom og Fritids sentralstyre. Klubbene vil få svar senest 4 uker etter søknadsfrist 01.november. Fordelingsutvalget vil kunne gjøre skjønnsmessige vurderinger og har mulighet til å avkorte midler i en søknad.  

Støtten vil gå til de søknadene som treffer kriteriene best mulig, med særlig vekt på tiltak som gjør klubbene mer tilgjengelig og relevant for flere barn og unge. Ungdom og Fritid oppfordrer klubbene til å reflektere rundt hvordan dere kan bruke prosjektet til å fremme inkludering og felleskap. Vi vil følge opp disse prosjektene tettere, for å lære mer av effekten av de ulike inkluderingstiltakene.  

Honorar (særskilte føringer for «store prosjekt»)

Det som er nytt med denne kategorien er at fritidsklubbene kan søke inntil 10 % til ressurser dere trenger for å realisere satsningen/prosjektet.  

I større prosjekter der gjennomføringsevne og kvalitet på prosjektet er avhengig av lønnsressurser, utover det som bør forventes at kommunene selv stiller med, kan det søkes om inntil 10 % av totalbeløpet dere søker fra oss til prosjektleder/ prosjektmedarbeidere. Midlene kan ikke brukes til å lønne ansatte i ordinære driftsoppgaver, men kun til ekstraordinære behov for å utvikle og gjennomføre innovasjonsprosjekter med mål og evne til å videreføres innenfor ordinær drift etter endt prosjektperiode.

Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Om Fondet - retningslinjer og krav

Retningslinjene revideres årlig, det er derfor viktig at dere leser disse før dere søker.

Last ned gjeldende retningslinjer

 

Prosjektet / aktiviteten må være gjennomført innen 15. juli 2025 og rapport må leveres innen 1. september 2025. 

Rapporteringsskjema er digitalt og tilgjengelig under søknaden i vår søknadsportal. Rapportfristen blir automatisk generert til to måneder etter sluttdatoen fritidsklubben har oppgitt i søknaden. Søker skal bruke opp midlene innen ett år etter tilsagn. Er det behov for utvidet frist  for innlevering av rapport, endrer klubben selv rapportfrist i søknaden. Rapporten skal signeres av klubbleder. Signeringskoder blir tilsendt via e-post og SMS.

Rapporten skal inneholde 

  • En beskrivelse av hvordan støtten resulterte i aktivitetsfremmende tiltak.
  • Ved prosjekt- eller samarbeidssøknad skal prosjektet også evalueres.
  • Regnskap over hva støtten ble brukt til inklusive bilag (kvitteringer, fakturaer).

Vi godkjenner 

  • Skjermbilder fra Finn.no eller andre nettsteder der varen er kjøpt, samt et skjermbilde av betalingsformen (for eksempel Vipps eller banktransaksjon). Det er også ønskelig at dere utarbeider en enkel kjøpsavtale mellom klubben og selgeren. Bruk gjerne vår MAL – last ned kjøpsavtale her.
  • Elektroniske kvitteringer mottatt på e-post fra leverandører 
  • Dokumentasjon fra betalingssystemer som Klarna eller lignende 
  • Av bilag godkjenner vi kun faktura og kvitteringer som er scannet, PDF eller bilde

Vi godkjenner ikke 

  • Kvitteringer der det ikke står beskrevet hva det er betalt for. 
  • Håndskrevne kvitteringer uten formell godkjenning 
  • Dokumenter på annet språk uten oversettelse til norsk eller engelsk 
  • Uklar eller uleselig dokumentasjon 
  • Internoverføringer uten detaljert beskrivelse 
  • Ubekreftede kopier av kvitteringer 
  • Vi godkjenner ikke utskrift fra bankkonto eller kvitteringer uten beskrivelse av det som man har betalt for, reiseregninger eller ordrebekreftelser.

Teknikere o.l.

Vi kan dekke honorarer til eksterne aktører ved behov, f.eks. lyd- og lysteknikere til skumfester, konserter og andre arrangement.
 
Maks 1/3 av støtten kan gå til å dekke honorar til artister, lyd- og lysteknikere og andre som kun opptrer eller utfører en oppgave for dere for å skape underholdning (i motsetning til instruktører o.l. hvor ungdommer får opplæring).

 

Foredragsholdere o.l.

Foredragsholdere innen temaer som psykisk helse, rasisme og lignende som ungdommene ønsker seg, kan etter avtale med Ungdom og Fritid være unntak fra denne regelen.

 

Betaling

Honorarer dekkes kun ved fakturering. Dersom ungdom bidrar som instruktører/kursholder o.l. kan vi godta betaling med f.eks. gavekort eller refusjonsskjema.
 
Klubber som utbetaler honorarer til instruktører, foredragsholdere, ungdommer eller andre eksterne aktører, kan bruke vårt Honorarskjema for å sikre riktig dokumentasjon. Dette skjemaet er en mal som gjør det enklere å rapportere utbetalinger til Ungdom og Fritid.

Viktig

  • Honorar-skjemaet skal fylles ut og signeres av både mottaker og ansvarlig voksen.
  • Det signerte skjemaet må lastes opp i søknadsportalen når rapporten sendes inn for godkjenning.
  • Husk å oppgi prosjektnummer for å sikre riktig behandling.

Du kan laste ned Honorarskjema her

Støtten skal bidra til å skape mer aktivitet som er åpen for alle som ønsker å delta. Aktiviteten skal skje i nærmiljøet, og komme flest mulig til gode. Medlemsklubber som søker, må vise til demokratiske prinsipper og ungdomsmedvirkning både i søknaden og i klubbens drift. Det er ungdommene som bestemmer hva fritidsklubben skal søke penger til og klubbleder som veileder ungdommene i prosessen.  

  • Fritidsklubben må være medlem av Ungdom og Fritid.  
  • Aktiviteter dere søker om skal skje i regi av fritidsklubben.  
  • Fritidsklubben må ha betalt medlemskontingent for gjeldende år og oppdatert kontaktinformasjon.  
  • For å få søknaden behandlet må rapporter fra tidligere år være godkjent. 
  • Ansvarlig klubbleder må godkjenne søknaden, først da blir søknaden sendt til behandling hos UoF.  
  • Alle som får støtte fra Ungdom og Fritids Fond skal informere at de har fått støtte av oss og bruke vår logo i infomateriell.  
  • Det er fritidsklubbens ansvar å påse at retningslinjene blir fulgt 

Se våre retningslinjer for fullstendig oversikt.

Klubben kan søke på én av følgende hovedkategorier

  • Aktivitet og utstyr 30 000 kr
  • Workshops 30 000 kr
  • Prosjekt 40 000 kr

I tillegg kan alle søke på disse to kategoriene

  • Samarbeid med inntil 10 klubber 100 000 kr
  • Store prosjekt 200 000 kr

Våre medlemmer kan velge en eller flere søknadskategorier som passer best. Informasjon om søknadskategorier tilgjengeliggjøres på vår nettside og kan endre seg ved økte bevilgninger. Det lønner seg derfor å følge med på våre informasjonskanaler.

Aktiviteter og utstyr i kommunens budsjett

Vi gir ikke støtte til aktiviteter eller utstyr som normalt dekkes av fritidsklubbens kommunale budsjett, drift og lønn, bygningsmasse, inventar*, honorar**, turer/underholdningsaktiviteter, premier, rusmidler, alkohol og tobakk, underskudd.

Tilbud som ikke er åpent for alle

Det dere søker om skal i utgangspunktet være åpent for flest mulig. Aktiviteter som setter begrensning på hvor mange som kan delta vil vi i utgangspunktet ikke prioritere, f.eks. turer og underholdningsparker med inngangsbillett/høy egenandel.

*Noen unntak gjelder. Se våre retningslinjer for fullstendig oversikt.

**Se punktet «Honorar» for utfyllende informasjon om honorarer.

Generelt

I alle kategorier unntatt Store prosjekt er det ca. 2 ukers behandlingstid.

I søknadskategorien Store prosjekt

Søknadene vil bli vurdert av et eget fordelingsutvalg i løpet av november. I fordelingsutvalget sitter ungdommene fra Ungdom og Fritids sentralstyre. Klubbene vil få svar senest 4 uker etter søknadsfrist 01.november. Fordelingsutvalget vil kunne gjøre skjønnsmessige vurderinger og har mulighet til å avkorte midler i en søknad.  

Om Fondet - tips og råd

Om det er behov for å omdisponere midlene kan man søke om omdisponering i den aktuelle søknaden gjennom søknadsportalen MinSide. Søknad om omdisponering vil bli behandlet fortløpende med 14 dagers behandlingstid, og det er de samme retningslinjer som gjelder som for ordinære søknader. 

  • Planlegg klubbåret i god tid og legg til rette for gode prosesser med ungdom. 
  • Husk å levere utestående rapporter fra tidligere søknader. 
  • Sjekk at inneværende kontingent er betalt. 
  • Oppdater kontaktinfo på MinSide. 
  • Sjekk ut aktivitetsbanken for inspirasjon
  • Vi gir kun midler til medlemsklubber som bruker ungdomsmedvirkning og kan vise til demokratiske prinsipper (styre, allmøte osv).
  • Det er ungdommene som bestemmer hva fritidsklubben skal søke penger til og klubbleder som veileder ungdommene i prosessen.
  • Ungdomsmedvirkningen må komme tydelig frem i søknaden, og søknader hvor vi er i tvil vil bli sendt i retur til revidering eller avslått.

I rapporten ønsker vi en beskrivelse av hvordan ungdom har vært involvert i planleggingen, beslutningstakingen og gjennomføringen av tiltakene. Ungdomsmedvirkning er viktig for å sikre at tiltakene reflekterer deres interesser og behov, samtidig som det gir dem verdifull erfaring og eierskap til resultatene. 

Vi ønsker at dere beskriver konkret hvordan ungdom har bidratt til prosjektet, hvilke roller de har hatt, og hvordan deres innspill har påvirket beslutninger. Dette er avgjørende for å forstå effekten av deres medvirkning og for å sikre at deres stemmer blir hørt i prosessene. 

Om rapporten er mangelfull vil den bli sendt tilbake for revidering av klubbleder. 

Les retningslinjene for mer info.

Aktivitetsbanken er et fantastisk verktøy for å få inspirasjon til hva en søknad skal inneholde.

Vi ønsker at alle laster opp bidrag til aktivitetsbanken vår når de leverer rapporten. Dette er krav på alle søknader over kr 40.000,-

På MinSide kan du logge deg inn, søke midler fra Ungdom og Fritids Fond, søke om omdisponering, levere rapporter og oppdatere klubbens kontaktinformasjon.  

Søknad sendes inn via vår medlemsside MinSide. Søknaden skal inneholde følgende opplysninger:  

  • Kontaktopplysninger på ansvarlig ungdom og ansvarlig voksen.  
  • Hvilken medvirkningsform som praktiseres i fritidsklubben.  
  • Sluttdato på aktiviteten. Dette påvirker rapporteringsfristen.  
  • Beskrivelse av aktivitet. Prosjekt- og samarbeidssøknader har større krav til innhold.  
  • Informasjon om ungdomsmedvirkning  
  • Budsjett over aktivitet og hva pengene skal brukes til.  

Når søknaden er sendt inn må ansvarlig klubbleder godkjenne søknaden på vegne av klubben. Søknaden blir da sendt videre til behandling hos Ungdom og Fritid.   

Ungdom og Fritid forvalter flere støtteordninger, i tillegg til Ungdom og Fritids Fond. Sjekk ut de andre støtteordningene her.

05.11.2024